Tainted Love


Coil - Tainted Love

, , ,

Vad händer i kammaren?


La Chambre - Balthus Stanislas Klossowski de Rola

Första gången jag såg La Chambre av Balthus väckte den stor förundran hos mig. Jag stod stum inför duken,
gömde mig, försökte gå därifrån. Dels på grund utav formen, tavlan är högst figurativ och i vissa avseenden såsom ljus, skugga, färg drar den mot realismen men tavlan i sig ger ett intryck av surrealism. Kroppar och möblemang är oproportionerliga och ytan saknar glans och rörelse. Det är statiskt.

Dels så är motivet i sig högst märkligt . Dras gardinen undan eller ska den dras ner?
Blotta eller dölja.
Och oavsett vilket, varför?
Vem är den androgyna varelsen med ett ansikte som påminner om en mans och en kropp som drar tankarna åt en kvinna eller möjligen åt en liten flicka. Är flickan i fåtöljen död eller sover hon. Balthus målar i en rad målningar unga flickor i erotiska situationer men menar att de absolut inte är sexuella. Det drar onekligen tankarna till vems skulden är för att tavlorna uppfattas som sexuella, tittaren eller konstnären?

Vad är det som ska döljas/blottas eller är det vi ser något så oskyldigt som en husmoder som ska väcka dottern på morgonen. Bilden saknar rörelse som indikerar vad som har skett och vad som kommer att ske. Så frågan är om det handlar om något oskyldigt eller inte säger mer om dig än om Balthus.

Dagens nyord

Krig - Fred

Occupation - Befrielse

Privatisering - Valfrihet

Folkomröstningar - Demokratihot

Övervakning - Trygghet


Å du ljuva midsommardans

.

Midsommarafton kommo vi efter 9 kvarts resa, tillbaka ifrån Läckö till Lidköping, klockan 12 om natten, då vi hela vägen sett ungdomen, i sin ålders midsommar, fägna sig av årets behageligaste tid. Majstänger voro på många ställen upprättade och beklädde med löv och blomster, omkring vilka drängar och pigor, efter sina förfäders urgamla vis, årligen dansade natten för och efter midsommardagen. Detta menlösa nöje nekades fuller dem av själesörjarna; men det hade så rotat sig från hedenhös, att det svårligen kunde tagas bort, och tjänstefolket, som nu gjorde sig ledigt, tyckte med skäl kunna påstå ett par nätters ro av sitt årliga arbete.
Carl von Linné

På fastlandet var midsommarafton förhållandevis lugn.
Men på Öland hade polisen händerna fulla. Fyra våldtäkter anmäldes under natten. Polisen har ännu inga misstänkta. Dessutom anmäldes fyra grova misshandelsfall. En person sitter anhållen. Alf Jacobsson vet inte hur allvarligt skadade offren är.

DN.se

Oljemålning av Anders Zorn

Nouvelle Vague och Rose Hobart

Den nya generationens rörliga bilder med youtube som dess främsta plattform är en intressant sidoutveckling från den allt mer stagnerande filmbranschen. Gamla arkivfilmer, bortglömda klassiker och inspelade konserter har fått en renässans på internet. De klipps om, nya element läggs till och klippet får en ny funktions. Komplikationsfilmen, eller Found footage-film som är en mer precis benämning, har gamla rötter (främst) i den amerikanska Avantgardefilmen.

Redan 1936 gjorde Joseph Cornell filmen Rose Hobart som bröt nya banor. I filmen porträtteras filmstjärnan Rose Hobart och materialet är nästan uteslutande taget från b-filmen East Borneo där Rose Hobert var stjärnan. Genom att ändra hastigheten på projektionen, lägga till ett mörkblått färgfilter på filmen samt ett sambasoundtrack skapar Cornell en surrealistisk känsla där Rose Hobart rör sig mystisk, förföriskt nästan dansar över duken.
Andra företrädare för denna typ av film är bland annat Ken Jacobs, Bruce Conner, Matthias Müller, Philip Solomon och Guy Debord.

Även om de nya skaparna av rörlig bild inte är influerade av dessa filmare så går de i samma tradition, det de har gemensam är en nyfikenhet och en vilja att ge gamla verk nya kontexter. Vissa är politiska andra roliga och vissa är fantastiska vackra och stämningsfulla. En person har lagt på Nouvelle Vagues cover Dance with me över en klassisk dansscen från Godards 60-tals klassiker Band A Part.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

FRA FRA kraxade korpen


Foto: M. Svensson

Presently my soul grew stronger; hesitating then
no longer,
‘Sir,’ said I, ‘or Madam, truly your forgiveness I implore;
But the fact is I was napping, and so gently you came
rapping,
And so faintly you came tapping, tapping at my chamber
door,
That I scarce was sure I heard you’ – here I opened wide
the door;
- Darkness there, and nothing more

Text: Edgar Allan Poe

Apropå


Scholars at a Lecture, Display Various Symptoms of Boredom
William Hogarth

Fotbollsfeber rasar i stad och land vartannat år. Gulblåa fanor och kläder (miss)pryder staden och alkoholstinta vrål strömmar från uteserveringar och öppna fönster. Vissa säger nationalism andra säger gemenskap. Vissa kallar sporten för dum andra för konst.
Själv vet jag ej. Likgiltighet kanske, någon som jag ogillar men som i dessa tider kan vara ganska rofyllt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

It's so Sexual



Martin Dupont - It´s So
Video av Veronica Vasicka

Narcissus 2008


Caravaggio 1594-1596

Många har frågat sig om vi lever i Narcissismens tidevarv. Att vi blir allt mer upptagna vid oss själva och den bild vi utstrålar. Vi bloggar om vårat liv, skapar sidor som en ytlig representant av jaget och publicerar bilder om hur vi klär oss för dagen.
Narcissus förälskade sig enligt den grekiska mytologin i sig själv vilket slutligen blev hans död. Det som dagens nätnarcissism snarare handlar om är att kompensera undermålig självkänsla och självförtroende.
Att visa upp en förvanska sida av sig själv är visserligen inget nytt däremot omfattningen och tendensen att visa upp vad man gjort hellre än faktiskt göra det.
Jag har ett meddelande till er:

Hej Narcissus 2008!
Samhället är icke centrerat kring dig
Du är inte mer värd än någon annan
Blottande är inte ett steg mot självförverkligande
Giv upp din fåfänga och gör det som du vill
Och inte det som ser häftigt ut på din blogg



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

RSS 2.0