Goldmund

DN Kultur har en artikelserie om att träffa romanfigurer. En intressant tanke där fiktions och realitet blandas i fantasin, precis som i en god bok. Själv skulle jag gärna träffa Goldmund i Herman Hesses bok Narziss och Goldmund. En övergiven yngling som bli skickad till ett kloster där han möter sin mentor Narziss. Goldmund är en dionysisk själ som ger sig ut på landsvägen, ledd av lust för kvinnor och för perfektion inom konsten. Vägledd av en modersgestalt, modern av allting.

När jag läste denna bok låg jag vaken i 2 dygn i sträck, kunde inte slita mig, fick ingen ro. Jag identifierade mig med han, vi mötes där i nattmörkret, omgivna av en otrygg värld. Vi låg båda där och sökte efter något mer men misslyckades fatalt.

I fall vi skulle mötas vid middagsbordet skulle det endast vara två tysta själar, vad skulle vi säga till varandra? Allt var ju redan sagt. Men av en outgrundlig anledning skulle vi trivas i tystnadens gemenskap.
 The Abbey Under the Oaks av Caspar David Friedsrich
The Abbey Under the Oaks av Caspar David Friedrich

, ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0