Att läsa konst

Varje gång jag besöker ett större konstgalleri förvånas jag av hur mycket det läses och lite det betraktas. Folkhorder som ilar förbi vackra penseldrag, levande färger och figurativa former. De stirrar ingående mot den lilla textskylt som förklarar verket, som mest verkar som en kuliss.

Samtidigt som kurserna i konstvetenskap fyllds till bredden verkar bilden bli allt mer marginaliserad. Det förefaller som det skrivs och läses mer om konsten samtidigt som den estetiska upplevelsen av verket i sig hamnar i skymundan.

Frågan är vilket värde har konsten om den inte upplevs och om konst blivit en konsumtionsvara i mängden? Alltså vi konsumerar ett intryck av bilden för att sedan stoltsera med att man sett Picasso eller Matisse. Kulturellt kapital är värdefullt när medelklassen tror sig tillhöra samhällets finrum.

Ingen bild infogad


, , ,

Kommentarer
Postat av: Mattias

Det handlar väl mer om ett kulturuellt mindervädes komplex, att inte våga göra egna tolkningar, antagande och omdömmen

2008-07-21 @ 19:52:43
URL: http://mattiasbok.blogg.se/
Postat av: Sisyfos

Delvis Mattias, men jag tycker mig finna ett generellt ointresse för bilden som sådan, fast vi, paradoxalt nog, översvämmas av den. Eller är det kanske just därför?

2008-07-21 @ 21:09:44
URL: http://sisyfos.blogg.se/
Postat av: Mattias

en rädsla för att visa Sin egen tolkning mer än ett ointresse tror jag

2008-07-21 @ 21:45:25
URL: http://mattiasbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0